Atopiskt eksem.

Ja idag har vi tagit det lite lugnt, även om det inte varit strålande väder det senaste så kändes det skönt med en regning dag idag så man kan ta det lugnt. Jag ska plocka körsbärs senare och göra marmelad och saft samt kräm. Det är roligt att göra hemmalagade saker och jag tycker att det är viktigt att ta vara på det man har i trädgården.

Lucas och jag fick åka en sväng till jouren på förmiddagen, vet inte riktigt vad han ätit eller så och Emanuel kommer inte iihåg om Lucas vaknade så eller om det kom efter frukosten men i allafall så är hela Lucas haka alldeles blå/röd och lite svullen vid underläppen. Det ser hemskt ut men tack och lov har han inte ont av det. Vi fick vänta en stund på jouren och sedan kom doktorn som sa att det var atopiskt eksem och att vi låter det gå över av sig själv inom ett par dagar att smörja med kortison eller ge i tablett skulle förvärra det. Har det inte gått över om ett par dagar skall vi söka igen för att få behandling med något under ett par dagar. Han trodde att det var något Lucas ätit och att han har extra känslig hud.

Nu när vi varit hemma ett tag har jag läst på atopiskt eksem och vanligast är ju så kallat böjveckseksem vilket Lucas aldrig har haft. Det står också att det kan variera över kroppen men att gemensamt för allt är att det är torr kliande hud. Här blir jag då lite frågsam eftersom Lucas hud är alldeles slät och mjuk som en babyrumpa och han har ingen klåda alls. Sedan står det vidare att man skall smörja noga och att hydrokortison salva oftast lindrar, vilket doktorn sa skulle förvärra??? Sedan undrar jag lite eftersom Lucas alla allergi tester visar på att han inte är allergisk men ändå får han alla dessa reaktioner efter att ha varit i kontakt med något som hamnat på huden eller som han ätit, så överkänslig trodde doktorn att han var. JAg vet inte men det känns lite så där att han ska gå runt och se ut så här i ansiktet.

Ja nu ska vi göra oss i ordning och åka ned till mormor och morfar där vi ska få god middag, jag är vrålhungrig. Imorgon bär det av till orust för kusin träff med Emanuels släkt.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback